Ota yhteyttä

Digitaalisten näyttöjen ja audiovisuaalisten ratkaisujen trendit vuonna 2019 ja sen jälkeen

Sharpin visuaalisten ratkaisujen kaupallinen johtaja Euroopassa, Birgit Jackson, esittää kolme AV-alaa koskevaa ennustusta paremmista kokouksista älykkäisiin rakennuksiin. Lue, miten Sharp ennustaa alan kehittyvän.

2018 oli hyvä vuosi audiovisuaalisille tuotteille ja ratkaisuille. Ala on kasvanut kaikilla markkinasegmenteillämme, toimistoissa tiimityöskentelyssä käytettävistä vuorovaikutteisista näytöistä tiedottamiseen ja viihdyttämiseen käytettäviin vähittäiskaupan, vapaa-ajan palveluntarjoajien, liikenteen solmukohtien ja konferenssikeskusten infonäyttöihin. Yleisesti ennustaen kasvua on luvassa jatkossakin – seuraaviin suuntiin.

 

Näytöt parantavat kokousympäristöä

Yksi viime vuosien aikana havaitsemistamme päätrendeistä on, että näyttöihin ollaan valmiita sijoittamaan yhteistyön tehostamiseksi. Kasvokkain käytävien kokousten määrän vähentyessä ajatus saattaa vaikuttaa epäloogiselta, mutta vaikuttaa kuitenkin siltä, että fyysisten kokousten määrän vähentyessä niitä arvostetaan entistä enemmän.

Kasvokkain käytävät kokoukset ovat niin arvokkaita liiketoiminnan kannalta, että kokemukseen ollaan valmiita panostamaan. Kun ihmiset kohtaavat, näytöiltä halutaan helppokäyttöisyyttä ja vuorovaikutteisuutta, jotta sisällön jakaminen ja sen parissa työskentely olisi mahdollista.

Niin sanottujen virtuaalisten kasvokkain tapahtuvien kokousten kasvu asettaa niin ikään lisää vaatimuksia näytöille. Videoneuvottelujen suosion voimakas kasvu on käynyt ilmi monesta tutkimuksesta, joista viimeisin on Forrester Consultingin nykyisin Plantronicsiin kuuluvalle Polycomille tekemä tutkimus. Sen mukaan kolme neljästä päätöksentekijästä kertoi videoneuvottelujen lisääntyneen viimeisten kahden vuoden aikana.

Vuonna 2019 näytöt eivät pelkästään helpota tiedonjakoa, vaan ne myös parantavat kokoustilaa. Uskon, että tulevaisuudessa ruuduissa on sisäänrakennettua tunnistinteknologiaa. Näyttö voisi esimerkiksi tunnistaa henkilöiden saapumisen kokoustilaan ja kytkeytyä päälle automaattisesti. Näyttö voi myös valvoa kokoustilan lämpötilaa, ilmanlaatua ja käyttötiheyttä. Tämän avulla yritykset saavat tärkeää tietoa kokoustilojen käytöstä, jolloin yritykset voivat hyödyntää tätä palautetta tilojen käytön optimoinnissa.

Esittelemme ensi vuonna Windows Collaboration Display -ratkaisun, joka valvoo kokoustilaa IoT-anturien avulla ja auttaa luomaan puitteista optimaaliset. Se on interaktiivisten näyttöjen seuraava kehitysaste, jossa älyrakennukseen soveltuvan ja IoT‑tekniikkaa hyödyntävän näytön avulla kokoushuoneista pyritään tekemään entistäkin tehokkaampia tiloja.

 

Näytön resoluutio mahdollistaa uudenlaisia sovelluksia

Kun 4K:sta on jo tulossa vakioresoluutio, seuraava looginen askel on 8K, jonka myötä näytöllä näkyvät kuvat ovat mahdollisimman todenmukaisia.

Uskomme, että 8K kehittyy samaan tapaan kuin 4K on kehittynyt. Kun 4K-kamerat tulivat markkinoille, editointivälineistä tuli 4K-yhteensopivia ja tietojen pakkaus- ja purkuteknologia kehittyi. Tämä johti siirtymiseen 2K:sta 4K:hon suurikokoisissa näytöissä. Sharp haluaa lisätä 8K:n kysyntää vastaavasti rakentamalla kamerasta ja näytöstä koostuvan 8K‑ekosysteemin, jolloin 8K-kuvalla on paremmat mahdollisuudet yleistyä.

Japanin yleisradioyhtiön ja kaupallisten TV-kanavien 4K- ja 8K-ohjelmalähetysten alkaminen joulukuussa tekee Japanista suurempien resoluutioiden edelläkävijämaan. Lisäksi monet televisioyhtiöt eri puolilla maailmaa ovat aloittaneet pienimuotoisia tai laajamittaisia kokeiluja 8K-kuvalaadulla.

Mutta 8K ei ole pelkästään suuremman resoluution kuluttajatuote, vaan se toimii myös pohjana monille uusille liiketoimintasovelluksille, joiden elämää helpottava potentiaali on valtava. Esimerkiksi lääketieteen alalla yksityiskohtaisempi kuvanlaatu mahdollistaa potilaan etädiagnosoinnin ja -leikkauksen.

Kaupallisissa sovelluksissa 8K tarjoaa monia mahdollisuuksia mainos- ja muotoilualan yrityksille. Autoteollisuudessa monet yritykset testaavat jo nyt 8K-kameroita autojen prototyyppien huipputarkkojen todenmukaisten kuvien ja videoiden tekemisessä. Tämä tarkoittaa sitä, että mainontaa voidaan kehittää samanaikaisesti tuotannon kanssa, mikä nopeuttaa tuotteiden saamista markkinoille.

 

Näytöt sulautuvat ympäristöön

Näytöt ovat jatkossakin keskeisessä asemassa jokapäiväisessä elämässämme, mutta niiden havaitseminen muuttuu aiempaa vaikeammaksi. Ohuempien ruutujen ja erilaisten kehysten ansiosta ne sulautuvat paremmin ympäristöönsä.

Uskon, että tulemme pian näkemään normaalissa ympäristössä entistä enemmän tavanomaisesta poikkeavia näyttöruutuja, esimerkiksi joustavia näyttöjä, jotka muistuttavat enemmän digitaalista julistetta kuin näyttöä. Tämän ansioista näyttöjä voidaan asentaa myös pintoihin, jotka eivät ole tasaisia.

Uskon, että tulevaisuudessa näytöistä tulee täysin ympäristöönsä integroituja, ikään kuin ne olisivat osa arkkitehtuuria. Näytöt tulevat olemaan ikään kuin osa itse rakennusta, ovatpa ne sitten rakennuksen sisä- tai ulkopuolella.

Näyttöjen ja mobiililaitteiden vuorovaikutus tulee niin ikään olemaan paljon tavallisempaa. Esimerkiksi sisällön esittäminen näytöllä tai sen hakeminen näytöltä muuttuu erittäin helpoksi. Tämän ansiosta tietoja voidaan liikkuessa hakea ja ottaa talteen opasteista, kuten ostoskeskusten tai lentoasemien näytöiltä.

Sharp Visual Solutions osallistuu helmikuussa 2019 järjestettäville ISE-messuille (sali 12, osasto E100). Käy messuosastollamme tutustumassa Sharpin IoT-antureilla varustettuun Windows Collaboration Displayhin, Sharpin Innovation Areaan ja tulevaisuuden tuotteisiin, kuten 8K-videokameraan.

 

Ota yhteyttä

STEFAN LÖGDBERG
Nordic Commercial Director
stefan.logdberg@sharp.eu

Social