Ota yhteyttä

Etä- ja hybridityöskentelyn uusi aika Sharpin ja Microsoftin kanssa

Äskettäisessä live-webinaarissamme 'Making the Right Technology Choices to Support Hybrid Working' (Oikeiden teknologiavalintojen tekeminen hybridityöskentelyn tueksi) keskustelimme yhteistyökumppanimme Microsoftin kanssa siitä, kuinka yritykset voisivat mukautua nopeasti muuttuviin työntekijöiden tarpeisiin ja luoda parhaan IT- ja verkostoitumisinfrastruktuurin hybridityöskentelyn tueksi.

Päivittäisen työmme hoitamismenetelmät ovat muuttuneet huomattavasti siitä lähtien, kun COVID-19-pandemia vuoden 2020 alkupuolella alkoi. Sekä työnantajien että työntekijöiden on pitänyt sopeutua nopeasti tähän "uuteen normaaliin" työskentelytapaan samalla, kun toimistotyön yhdistäminen kotielämään on asettanut sarjan uusia haasteita.

Sharpin 6 000 eri puolilta Eurooppaa olevan toimistotyöntekijän tutkimus toi esiin, että suuri enemmistö alle 30-vuotiaista kannattaa hybridilähestymistapaa työskentelyyn. Samaan aikaan yritykset alkavat oppia hyväksymään ajatuksen, että myös heidän teknologiansa on muututtava kehittyvien vaatimusten mukaisesti; sen pitää täyttää vaatimukset ja sitä pitää päivittää jatkuvasti.

 

Mitä meidän pitäisi odottaa tulevaisuudessa?

Webinaari käynnistyi Sharpin Euroopan tuotepäällikön Chris Parkerin ja Microsoftin Partner Account Executiven Thomas Hallin keskustelulla valtavasta tuesta, jota he ovat saaneet työntekijöiltään pandemian aikana, ja siitä, kuinka ratkaisevan tärkeää se on ollut heidän työnsä ja yksityiselämänsä tasapainon kannalta.

Webinaari keskittyi kahteen ydinteemaan: kuinka yritykset voivat suunnitella hybridityöskentelyn ympärille perustuvaa tulevaisuutta tekemällä tietopohjaisia teknologiapäätöksiä, ja mitä työntekijät hakevat pandemianjälkeisestä toimistotilasta.

Chris uskoo, että edessä ei ole massapaluuta toimistoihin, vaan niihin palataan harkitummin. "Työvoiman nuorempi sukupolvi on paljon avoimempi ja valmiimpi ajatukseen, että etätyö tai kotoa käsin työskenteleminen voi olla erittäin tuottavaa. He pystyvät osallistumaan verkkopalavereihin itsevarmasti ja ovat itse asiassa oikein tyytyväisiä siihen, etteivät ole jumissa jäykemmässä työympäristössä.

Thomas oli samaa mieltä ja totesi: "Toimistossa vietettävän ajan on oltava syvällisempää, joten emme tuo ihmisiä toimistoon pelkästään työskentelemään vaan myös antamaan siellä vietettäville hetkille merkitystä." Hän jatkoi: "Tehkää palavereista merkityksellisiä. Varmistakaa, että sosiaalinen osallistuminen todella suunnitellaan ja järjestetään niin, että ihmiset saavat siitä mahdollisimman paljon irti. Se on mielestäni suunta, johon maailma on menossa."

 

Palaavatko työntekijät toimistoon?

Sharpin tutkimuksen tukiessa ajatusta, että etätyö on täällä jäädäkseen, webinaarin seuraavassa osiossa keskityttiin siihen, mitä työntekijöiden palaaminen edellyttäisi.

Chris esitti ajatuksiaan näin: "Ajatuksesta toimistoon palaamisesta pitää tehdä houkutteleva. Lahjakkuuksista kilpaillaan, joten jos haluat parhaiden ihmisten työskentelevän sinulle, sinun on pystyttävä osoittamaan se. Se tarkoittaa hyvän työskentely-ympäristön tarjoamista, joustavuutta työskentelytavoissa ja sen varmistamista, että toiminnot sopivat ympäristöön."

Hän halusi myös painottaa: "Myös sijainnin huomioiminen on tärkeää. Toimisto jollakin teollisuusalueella ei ole kovin mielenkiintoinen eikä erityisen houkutteleva eikä välttämättä vedä ihmisiä puoleensa. Minusta on mahtavaa mennä toimistolle, koska tiedän, että se on kaupungin keskustassa, jossa on palveluita, lounasravintoloita, ostospaikkoja ja mahdollisuus hoitaa asioitaan. Nämä asiat nähdään etuina ihmisille."

 

Voiko teknologian standardoinnilla välttää sudenkuopat?

Tämän jälkeen keskustelu siirtyi standardointiin. Thomas aloitti keskustelun tärkeimmistä toimiston laitteistolta ja ohjelmistolta vaadittavista elementeistä toteamalla: "Sen on oltava kattavaa, tuottavaa ja joustavaa."

"Me Microsoftilla olemme standardoineet M365:llä, ja Teamsista on tulossa se työskentely-ympäristö, joka on läsnä kaikkialla: niin toimistossa, kotona, kuin vaikkapa kahvilassa. Muodostat yhteyden ja olet yhteistyössä. Yli miljoona yritystä käyttää Microsoft 365 -alustaa, joten se on standardi, mutta se, kuinka paljon sitä käytät tai et käytä, riippuu sinusta.

Standardointi on ratkaisevan tärkeää työntekijöiden tasavertaisen kohtelun varmistamiseksi. "Standardointi helpottaa ostopäällikön elämää." Chris kertoi: "Heillä on mukavampaa, on enemmän uskottavuutta, enemmän mielenrauhaa."

"Sharpin Windows Collaboration Displaylla on Microsoftin sertifiointi. Kokemus Teamsin kanssa on saumaton, kytkeydymme Microsoft-ekosysteemiin ja -standardointiin ja tiedämme, että asiakkaamme tuntevat olonsa rauhallisiksi, jolloin on todennäköisempää, että he tekevät myönteisen päätöksen Windows Collaboration Displaymme suhteen."

 

Mitä yritysten on otettava huomioon ostopäätöksiä tehdessään?

Sijoittaminen liiketoiminnan infrastruktuuriin on elintärkeää, joten yritysten on varmistettava, että se tehdään oikein. Chris selosti kokemuksensa Sharpilla: "Meillä on Windows Collaboration Displaymme, jota pidämme erittäin hyvänä sijoituksena. Yksi keskeisistä eduista on se, että se säästää myös koulutuksessa. Tavallisesti uusi teknologia vaatii aina perehtymisen, mutta Windows Collaboration Displayn kanssa on toisin: käytössä on ennestään tuttu teknologia, joten säästät koulutuksessa."

Thomas määritteli kolme pääaluetta, joita kaikenkokoisten yritysten pitäisi pohtia tehdessään hybridityöskentelyä mahdollistavia ostopäätöksiä:

"Ensin ovat ihmiset. Jokainen pitää ottaa mukaan päätöksentekoprosessiin. Ihmisten alla on myös hyvinvointi, oikeanlaisten lahjakkuuksien houkuttelu, sekä se miten koulutamme ihmisiä varhain heidän urallaan varmistaaksemme, että he kokevat valmennusta, osaamista."

Toiseksi on paikka. Missä työntekijöideni pitää olla voidakseen tehdä työnsä? Siihen liittyvät kustannukset, kiinteistökustannukset, tarvitsemmeko tiettyjä ihmisiä pääkonttorilla? Kaikki tämä on otettava lukuun."

"Viimeinen asia, joka mielestäni todella luo siirtymän ihmisten ja paikan välille, on prosessi. Teidän on käsiteltävä digitaaliset työnkulkunne ja henkilökohtainen tuottavuus. Miten saan henkilöstöni tekemään parhaansa ja varmistan, että heidän kokemuksensa on mahdollisimman hyvä? Tässä tarkoituksessa IT-osasto ei ole ainoastaan ihmisiä, jotka korjaavat tietokoneita. Heidän on oltava neuvoa-antava osa ongelmanratkaisua, jotta liiketoiminta tai palvelu toimii."

"Tarvitaan myös neuvoa-antava lähestymistapa niiden liiketoimintasovellusten ja työkalujen, tuotteiden ja palveluiden integrointiin, joita noiden digitaalisten ratkaisujen luominen edullisesti edellyttää. Muuten se vain maksaa sinulle enemmän kuin sen pitäisi. On naiivia pitää sitä lyhytaikaisena asiana. Kyse on sen hyödyntämisestä, mitä meillä on ollut ja mitä olemme oppineet pandemiasta, ja niiden yhdistämisestä mahdollisimman hyvän tulevaisuuden rakentamiseksi.

Chris oli samaa mieltä: "Henkilökohtaisesti olen aika hämmästynyt siitä, kuinka paljon olemme pystyneet saavuttamaan viimeisten puolentoista vuoden aikana Microsoft Teamsin ja digitaalisen teknologian avulla. Se on paljon enemmän kuin ajattelin olevan nopeasti mahdollista, ja saamamme tuottavuustulokset osoittavat sen. Digitaalisten ratkaisujen pitäisi mielestäni aina tähdätä juuri siihen, kokemuksen ja panostamisen väliseen tasapainoon.

Jos haluat lisätietoja Sharpin Windows Collaboration Displaysta tai siitä, miten Microsoft Teamsista ja etätyöskentelystä saa enemmän irti, ota yhteyttä.

Ota yhteyttä

STEFAN LÖGDBERG
Nordic Commercial Director
stefan.logdberg@sharp.eu

Social